Egy újabb divathóbort vagy valóban megalapozott az egészségünkre gyakorolt hatása a gluténmentes étkezés folytatásának?

Gluténmentes étkezés - Elősegítheti a fogyást

Elsődlegesen a gluténmentes étkezés folytatását lisztérzékenyek kezdték alkalmazni, hiszen náluk súlyos következményekkel jár a gluténtartalmú élelmiszerek fogyasztása. Létezik rejtett gluténérzékenység is, mikor gluténterhelésre panaszok jelentkezhetnek, a normál gluténteszt mégis negatív eredményt mutat. Ekkor érdemes huzamosabb ideig gluténmentes diétát folytatnunk és megfigyelni, hogyan hat szervezetünkre.

Gluténmentes étkezés - Mik a gluténérzékenység jelei?

A gluténérzékenységet főképp hasi panaszok jelzik, de számos tünet előfordulhat, amit elsőre nem kötnénk a gluténhoz. Ilyen tünetek a fáradékonyság, kiütés vagy ekcéma a bőrön, izom- és ízületi fájdalmak, a végtagok zsibbadása, sőt akár depresszió és vérszegénység is lehet. Ajánlatos ekkor a gluténmentes étkezés kipróbálása egy ideig.

Gluténmentes étkezés - Mikor hagyjuk el a glutént?

Azoknál, akik nem gluténérzékenyek, jó hatással lehet a gluténmentes étkezés a bélrendszer egészségére, segíthet a fogyásban, és növelheti a sportteljesítményt. Autoimmun betegeknek, mint például pajzsmirigy alulműködés, irritábilis bélszindróma (IBS), sclerozis multiplex, Crohn-betegség, 1-es típusú cukorbetegség, lupus, kifejezetten enyhítheti a tüneteit a glutén elhagyása.

Gluténmentes étkezés - Miben található glutén?

Egy gluténérzékenységben szenvedőnek rengeteg dologra oda kell figyelnie a gluténmentes étkezés során a bevásárlásnál, főzésnél, a konyhai eszközök tárolásában és főként, ha „idegen” helyen eszik. A gluténmentes táplálkozásban nem megengedett a búza, a rozs, az árpa és ezeknek minden formája. Zabból létezik gluténmentes változat, ami biztosan nem szennyeződött gluténnal.